I. ODROCZENIE TERMINÓW PODATKÓW I DEKLARACJI DLA POWODZIAN
Odroczenie terminów płatności i składania zeznań/deklaracji niektórych podatków w zw. z powodzią
Od 19.09.2024 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19.09.2024 r. w sprawie przedłużenia niektórych terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego w związku z powodzią we wrześniu 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 1390), na mocy którego wydłużone zostały niektóre terminy płatności VAT, PIT i CIT, a także odroczone terminy złożenia deklaracji i zapłaty PCC oraz złożenia zeznań i zgłoszeń w podatku od spadków i darowizn.
Kogo dotyczą odroczone terminy? Jakie warunki musi spełniać podatnik/płatnik?
Warunki podmiotowe – podatnik/płatnik:
- jest poszkodowanym w rozumieniu ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2024 r. poz. 654);
- ma siedzibę, zarząd lub miejsce zamieszkania na terenie gminy poszkodowanej, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 r. w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz. U. z 2024 r., poz. 1371);
- prowadzi działalność gospodarczą na terenie gminy, o której mowa w pkt 2.
Uwaga!
Przedłużone terminy w zakresie VAT, CIT i PIT mają zastosowanie do podatników/płatników, którzy łącznie spełniają wszystkie trzy ww. warunki. Z kolei w przypadku PCC i SiD podatnik musi spełnić tylko dwa pierwsze warunki.
Szczegółowe zestawienie wprowadzonych zmian:
PODATEK | TERMIN ZAPŁATY PODATKU | TERMIN ZŁOŻENIA ZGŁOSZENIA/ZEZNANIA/DEKLARACJI |
PSiD | do 31.01.2025 r. | |
złożenie zgłoszenia/zeznania podatkowego, jeżeli termin złożenia przypada w okresie 19.09.2024 r. – 31.10.2024 r. | ||
PCC | do 31.01.2025 r. | |
zapłata podatku, jeżeli termin przypada w okresie 19.09.2024 r. – 31.10.2024 r. | złożenie deklaracji, jeżeli termin złożenia przypada w okresie 19.09.2024 r. – 31.10.2024 r. | |
VAT | do 25.01.2025 r. | |
zapłata podatku, jeżeli przypada w okresie 19.09.2024 r. do 31.12.2024 r. | ||
do 25.11.2024 r. | ||
deklaracji/ewidencji, informacji podsumowujących, jeżeli termin złożenia przypada w okresie 19.09.2024 r. do 31.10.2024 r. | ||
do 25.11.2024 r. | ||
złożenie ewidencji członkom grupy VAT, jeżeli termin złożenia przypada w okresie 19.09.2024 r. – 31.10.2024 r. | ||
PIT | do 30.04.2025 r. | do 31.01.2025 r. |
zapłata zaliczek należnych za:miesiące od sierpnia do grudnia 2024 r. (zaliczki miesięczne),III i IV kwartał 2024 r. (zaliczki kwartalne);zapłata podatku od przychodu z budynków należnego za miesiące od sierpnia do grudnia 2024 r.;przekazanie zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowany podatek dochodowy pobranych od podatników przez płatników w okresie 01.08.2024 r. do 31.12.2024 r.;zapłata ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych należnych za:miesiące od sierpnia do grudnia 2024 r. (ryczałt miesięczny),III i IV kwartał 2024 r. (ryczałt kwartalny). | złożenie rocznych deklaracji w przypadku zaprzestania przez płatników prowadzenia działalności w okresie 19.09.2024 r. do 31.12.2024 r. | |
CIT | do 31.03.2025 r. | do 31.03.2025 r. |
zapłata zaliczek należnych za:miesiące od sierpnia do grudnia 2024 r. (zaliczki miesięczne),III i IV kwartał 2024 r. (zaliczki kwartalne);zapłata podatku od przychodu z budynków należnego za miesiące od sierpnia do grudnia 2024 r.; | złożenie zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej), jeżeli termin przypada w okresie od dnia 19.09.2024 r. do 31.12.2024 r.;zapłata podatku, jeżeli termin zapłaty przypada w okresie 19.09.2024 r. do 31.12.2024 r. | |
przedłużenie o 3 miesiące terminu zapłaty ryczałtu od dochodów spółek przypadający we wrześniu albo w październiku 2024 r. |
W zakresie nieobjętym rozporządzeniem w sprawie przedłużenia niektórych terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego w związku z powodzią we wrześniu 2024 r., każdy poszkodowany w powodzi podatnik może wystąpić o umorzenie zobowiązań podatkowych w trybie przewidzianym w Ordynacji podatkowej.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 654),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 września 2024 r. w sprawie przedłużenia niektórych terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego w związku z powodzią we wrześniu 2024 r. (Dz. U. poz. 1390).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 r. w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz. U. poz. 1371).
II. KASY FISKALNE
Przedłużenie terminów – do 30 dni – w związku z wystąpieniem powodzi przysługuje podatnikom używającym kas, którzy łącznie spełniają następujące warunki:
1) są poszkodowanymi w rozumieniu ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2024 r. poz. 654), zwanej dalej „ustawą o szczególnych rozwiązaniach”;
2) mają siedzibę, zarząd lub miejsce zamieszkania na terenie gminy określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy o szczególnych rozwiązaniach;
3) prowadzą działalność gospodarczą na terenie gminy, o której mowa w pkt 2.
Przedłużenie terminów w związku z wystąpieniem powodzi stosuje się do terminów upływających w okresie od dnia wejścia w życie przepisów do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym weszły w życie.
PRZEDŁUŻENIE TERMINÓW W ZWIĄZKU Z WYSTĄPIENIEM POWODZI DO 30 DNI OD DNIA ZAISTNIENIA ZDARZEŃ OKREŚLONYCH W PRZEPISACH.
O jakich zdarzeniach mowa?
- Powiadomienie podmiotu prowadzącego serwis główny w przypadku dokonania zmiany podmiotu prowadzącego serwis przez podatnika używającego kasy (§ 9 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących).
- Powiadomienie naczelnika urzędu skarbowego w przypadku utraty kasy przez podatnika. Termin liczony jest od powzięcia informacji o utracie (§ 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących).
- Złożenie przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego, zgłoszenia danych dotyczących kasy. Termin liczony jest od dnia dokonania fiskalizacji (§ 22 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących).
- W przypadku wystąpienia okoliczności skutkujących zmianą właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego – złożenie przez podatnika zgłoszenia danych dotyczących kasy do właściwego po zmianie naczelnika urzędu skarbowego w celu zarejestrowania w prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego ewidencji kasy pod dotychczasowym numerem ewidencyjnym. Termin liczony jest od dnia wystąpienia tych okoliczności (§ 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących).
- Złożenie przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego aktualizacji zgłoszenia danych dotyczących kasy z powodu zmiany miejsca używania kasy. Termin liczony jest od dnia zmiany miejsca używania kasy (§ 23 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących).
- Złożenie przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego aktualizacji zgłoszenia danych dotyczących kasy – po wymianie pamięci fiskalnej. Termin liczony jest od dnia dokonania fiskalizacji (§ 24 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących).
- W przypadku zakończenia używania kas on-line z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, złożenie przez podatnika protokołu z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego. Termin liczony jest od dnia sporządzenia ww. protokołu i raportu (§ 31 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących).
- Sporządzenie i złożenie przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosku o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas – w przypadku zakończenia używania kasy on-line. Termin liczony jest od dnia otrzymania kopii protokołu (§ 32 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących).
- Złożenie przez podatnika protokołu z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego – w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym. Termin liczony jest od dnia sporządzenia ww. protokołu i raportu (§ 34 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących).
- Sporządzenie i złożenie przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosku o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas – w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii. Termin liczony jest od dnia otrzymania kopii protokołu (§ 35 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących).
- W przypadku wystąpienia klęski żywiołowej, na skutek powodzi termin obowiązkowego przeglądu technicznego, przedłuża się o 30 dni (§54a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących).
- Powiadomienie przez podatnika właściwego naczelnika urzędu skarbowego w przypadku awarii kasy związanej z wystąpieniem błędu weryfikacji danych w bazie danych kasy. Powiadomienie powinno odbyć się niezwłocznie. Termin liczony jest od stwierdzenia awarii (§ 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania).
- Powiadomienie przez podatnika właściwego naczelnika urzędu skarbowego – w przypadku utraty kasy. Powiadomienie powinno odbyć się niezwłocznie. Termin liczony jest od powzięcia informacji o utracie (§ 12 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania).
- Sporządzenie i złożenie przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosku o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas wraz z raportem – w przypadku zakończenia używania kas z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym. Termin liczony jest od dnia wystawienia raportu (§ 19 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania).
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1849 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 września 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1434),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 września 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. poz. 1433).
III. SPECUSTAWA POWODZIOWA I JEJ NOWELIZACJA
- Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 654) – dalej jako: „Specustawa”
- Ustawa z dnia 1 października 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1473) – dalej jako: „Nowelizacja”
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 r. w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (t.j. Dz. U. z 2024 poz. 1371 ze zm.) – dalej jako „Rozporządzenie RM”
Ulgi i zwolnienia podatkowe
- Utrata dokumentów niezbędnych do ustalenia świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych, świadczeń dla osób niepełnosprawnych lub zaopatrzenia emerytalnego (art. 9 Specustawy zmieniony przez art. 1 pkt 7) Nowelizacji)
W przypadku zniszczenia na skutek powodzi dokumentów niezbędnych do ustalenia świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych, świadczeń dla osób niepełnosprawnych lub zaopatrzenia emerytalnego przyjmuje się:
- wszelkie dokumenty oraz zeznania świadków pozwalające na udowodnienie okresów zatrudnienia (ubezpieczenia) oraz czasowej niezdolności do pracy z powodu choroby, macierzyństwa lub sprawowania opieki;
- wszelkie dokumenty pozwalające na udowodnienie wysokości ich podstawy wymiaru;
- wszelkie dokumenty pozwalające na udowodnienie niepełnosprawności albo stopnia niepełnosprawności, a także wszelkie dokumenty pozwalające na ustalenie poziomu potrzeby wsparcia dla potrzeb świadczenia wspierającego, o którym mowa w ustawie z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym (Dz. U. poz. 1429 i 2760).
- Zasady biegu terminów dotyczących czynności stron w postępowaniach podatkowych, administracyjnych i sądowo-administracyjnych (art. 9a Specustawy dodany przez art. 1 pkt 8 Nowelizacji)
W stosunku do stron postępowań, zamieszkujących lub mających siedzibę na obszarze wskazanym w Rozporządzeniu RM będących poszkodowanymi, terminy dotyczące czynności stron w postępowaniach podatkowych, administracyjnych i sądowoadministracyjnych nie rozpoczynają się, a rozpoczęte ulegają zawieszeniu na okres wskazany w tych przepisach i odpowiednio rozpoczynają swój bieg albo po okresie zawieszenia biegną dalej po upływie 14 dni od daty wskazanej w tych przepisach.
Powyższe stosuje się również odpowiednio do kontroli podatkowej i kontroli celno skarbowej.
- Zwolnienie od opłaty skarbowej (art. 29 pkt 1 Specustawy)
W okresie wskazanym w Rozporządzeniu RM zwalnia się od opłaty skarbowej dokonanie czynności urzędowej, wydanie zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji) oraz złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii, w sprawach związanych z usuwaniem skutków powodzi – dokonanych/złożonych/wydanych do 15 września 2025 r.
- Zwolnienie z PIT (art. 30 ust. 1 Specustawy zmieniony przez art. 1 pkt 24 lit. b Nowelizacji)
Zwalnia się od podatku dochodowego:
- dochody (przychody) poszkodowanego otrzymane na usuwanie skutków powodzi z tytułu:
- nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń,
- darowizn, do których nie ma zastosowania ustawa o podatku od spadków i darowizn,
- przychody poszkodowanego otrzymane
- na podstawie art. 10-12 tej ustawy tj.:
- pomoc dla poszkodowanych pracowników ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
- pomoc ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
- pomoc ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych,
- na podstawie art. 17-19 tej ustawy tj.:
- umorzenie pożyczki na sfinansowanie kosztów szkolenia,
- umorzenie refundacji na wyposażenie lub doposażenie stanowisk pracy lub środków na podjęcie działalności gospodarczej,
- przyznanie prawa do świadczenia w wysokości zasiłku dla bezrobotnych.
Wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z tych przychodów nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
- przychody otrzymane na podstawie art. 23 (dot. nieoprocentowanych pożyczek z FGŚP),
- dochody kredytobiorców z tytułu otrzymanego wsparcia finansowego, o którym mowa w art. 26a ust. 1.
Zwolnienie stosuje się do dnia 31 grudnia 2025 r.
- Zwolnienie z podatku od spadków i darowizn (art. 30 ust. 2 Specustawy)
Zwalnia się od podatku od spadków i darowizn darowizny, jeżeli do dnia 31 grudnia roku następującego po roku, w którym wystąpiła powódź, zostaną przeznaczone przez obdarowanego na usunięcie skutków powodzi.
- Odpisy amortyzacyjne od ŚT, których dotyczą pkt 2 i 3 (art. 30 ust. 3 Specustawy)
Do środków trwałych, których dotyczą pkt 2 i pkt 3, nie stosuje się wyłączenia w zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych (dot. – art. 23 ust. 1 pkt 45 i pkt 45a lit. a ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt 48 i pkt 63 lit. a ustawy o CIT).
- Przerwa w prowadzeniu działalności gospodarczej opodatkowanej w formie karty podatkowej (art. 30 ust. 4 Specustawy)
W przypadku gdy przerwa w prowadzeniu działalności gospodarczej została spowodowana powodzią, podatnik zawiadamia właściwego naczelnika urzędu skarbowego o okresie przerwy, w dniu rozpoczęcia działalności po tej przerwie. Dzięki temu zawiadomieniu podatek za cały okres przerwy trwającej nieprzerwanie co najmniej 10 dni – w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień przerwy nie zostanie pobrany.
- Minimalny podatek dochodowy a przychody z tytułu darowizn i innych ofiar na usuwanie skutków powodzi (art. 30a Specustawy dodany przez art. 1 pkt 25 Nowelizacji)
Dla celów obliczenia straty oraz udziału dochodów w przychodach, o których mowa w art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT, nie uwzględnia się kosztów wytworzenia lub ceny nabycia rzeczy podlegających zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z tytułu darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju przekazanych na uulgi suwanie skutków powodzi.
Powyższe stosuje się do dnia 31 grudnia roku następującego po roku, w którym wystąpiła powódź.
- Odpisy amortyzacyjne od ŚT / WNiP oddanych do nieodpłatnego używania (art. 31 Specustawy)
W przypadku oddania poszkodowanemu do nieodpłatnego używania środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, do dnia 31 grudnia roku następującego po roku, w którym wystąpiła powódź, nie stosuje się przepisów art. 23 ust. 1 pkt 45a lit. c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. nie stosuje się przepisów traktujących o tym, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oddanych do nieodpłatnego używania – za miesiące, w których składniki te były oddane do nieodpłatnego używania.
- Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych (art. 32 Specustawy)
Udzielanie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, o których mowa w art. 67a i art. 67b § 1 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą na obszarze gmin lub miejscowości określonych w Rozporządzeniu RM następuje na wniosek przedsiębiorcy złożony w terminie do dnia 31 grudnia roku następującego po roku, w którym wystąpiła powódź.
Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych tj.:
- odroczenie terminu płatności podatku,
- rozłożenie zapłaty podatku na raty,
- umorzenie zaległości podatkowej na wniosek podatnika,
- ulga na wniosek podatnika prowadzącego działalność gospodarczą stanowiąca pomoc publiczną udzielaną w celu naprawienia szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia.
- Świadczenia niewliczane do dochodu (art. 33 ust. 1 Specustawy)
Świadczeń uzyskanych w związku z powodzią nie wlicza się do dochodu, od wysokości którego odrębne przepisy uzależniają uzyskanie świadczeń o charakterze socjalnym, ulg, dodatków i zwolnień, w tym z zakresu:
- pomocy społecznej;
- świadczeń rodzinnych;
- dodatków mieszkaniowych;
- stypendiów i pomocy materialnej dla uczniów;
4a) stypendiów i zapomóg otrzymywanych przez studentów na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.);
- świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
- Świadczenia niewliczane do dochodu – status bezrobotnego (art. 33 ust. 2 Specustawy)
Świadczeń uzyskanych w związku z powodzią nie wlicza się do przychodu w rozumieniu ustawy o promocji zatrudnienia, od wysokości którego uzależniona jest możliwość uzyskania statusu bezrobotnego.
- Świadczenia niewliczane do dochodu – gospodarstwo rolne (art. 33 ust. 3 Specustawy)
Jeżeli zalaniu na skutek powodzi uległo co najmniej 30% powierzchni gospodarstwa rolnego w okresie wskazanym w Rozporządzeniu RM, przy ustalaniu prawa do świadczeń z pomocy społecznej lub prawa do innych świadczeń lub form wsparcia przyznawanych na podstawie dochodu, o którym mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 323 i 858), lub w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, nie wlicza się do dochodu z gospodarstwa rolnego powierzchni gospodarstwa rolnego, która uległa zalaniu na skutek powodzi.
- Składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne należne za okres powodzi (art. 36 Specustawy)
Składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz inne składki, do poboru których jest obowiązany Zakład Ubezpieczeń Społecznych, należne za okres wskazany w Rozporządzeniu RM, opłacone przez poszkodowanego będącego płatnikiem tych składek w terminie wskazanym w Rozporządzeniu RM, uważa się za opłacone w terminie.
W przypadku niedotrzymania ww. terminu odsetki za zwłokę będą naliczane, poczynając od dnia następującego po upływie terminu określonego w przepisach Rozporządzenia RM.
Podatek od spadków i darowizn (art. 3 Nowelizacji)
Art. 3 pkt 10 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2024 r. poz. 596):
Podatkowi nie podlega nabycie przez nauczycieli laptopów, laptopów przeglądarkowych oraz bony na zakup laptopów lub laptopów przeglądarkowych otrzymanych w ramach wsparcia, o którym mowa w ustawie z dnia 7 lipca 2023 r. o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych nauczycieli (Dz. U. poz. 1369 oraz z 2024 r. poz. 1473).”.
VAT (art. 12 Nowelizacji)
Art. 111 ust. 5c ustawy o VAT dodany przez art. 12 pkt 1 Nowelizacji
W przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi podatnikom, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących i którzy zakupili kasę rejestrującą, w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku tej klęski żywiołowej, może przysługiwać odliczenie od podatku należnego lub zwrot wydatków poniesionych na jej zakup. Przepisy ust. 4–5b i 6 stosuje się odpowiednio.
Wybrane wsparcia finansowe
- Zasiłek powodziowy (art. 5 Specustawy)
Rodzina lub osoba samotnie gospodarująca, w rozumieniu ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901, 1693, 1938 i 2760), poszkodowana w wyniku wystąpienia powodzi, w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej może otrzymać jednorazowy zasiłek powodziowy w kwocie do 2 tys. zł.
Zasiłek jest przyznawany niezależnie od dochodów rodziny lub osoby samotnie gospodarującej, w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej, i co do zasady nie podlega zwrotowi, jednakże organ wypłacający zasiłek po jego wypłacie dokonuje weryfikacji prawdziwości danych zawartych we wniosku. Jeżeli w wyniku weryfikacji ustalono, że rodzina lub osoba samotnie gospodarująca, która otrzymała zasiłek, nie poniosła szkody w wyniku wystąpienia powodzi, organ wypłacający zasiłek wydaje decyzję o jego zwrocie, określając termin jego zwrotu nie krótszy niż 7 dni. Do zwrotu zasiłku stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze pieniężnym.
Zasiłek jest przyznawany na wniosek rodziny lub osoby samotnie gospodarującej, złożony w terminie określonym w Rozporządzeniu RM do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, na terenie której wnioskodawca poniósł szkodę w wyniku powodzi, albo gminy sąsiadującej, na terenie której przebywa w wyniku przeprowadzenia ewakuacji albo konieczności opuszczenia zagrożonego miejsca zamieszkania.
Dalsze szczegóły reguluje Specustawa.
- Zasiłek losowy (art. 5d Specustawy dodany przez art. 1 pkt 3 Nowelizacji)
W celu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych dziecka realizującego obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne lub ucznia uczęszczającego do szkoły wszystkich typów, kształcącego się w tej szkole w formie dziennej, poszkodowanych w wyniku wystąpienia powodzi, może zostać przyznany jednorazowy zasiłek losowy na cele edukacyjne w kwocie 1 tys. zł.
Zasiłek losowy jest przyznawany niezależnie od dochodów rodziny lub osoby samotnie gospodarującej, w rozumieniu ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, i co do zasady nie podlega zwrotowi, jednakże organ wypłacający zasiłek losowy po jego wypłacie dokonuje weryfikacji prawdziwości danych zawartych we wniosku. Jeżeli w wyniku weryfikacji ustalono, że rodzina lub osoba samotnie gospodarująca, która otrzymała zasiłek losowy, nie poniosły szkody w wyniku wystąpienia powodzi, organ wypłacający zasiłek losowy wydaje decyzję o jego zwrocie, określając termin zwrotu nie krótszy niż 7 dni. Do zwrotu zasiłku losowego stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze pieniężnym.
Zasiłek losowy jest przyznawany na wniosek rodziców dziecka lub ucznia, jego opiekunów prawnych, rodziców zastępczych, osób prowadzących rodzinny dom dziecka, opiekunów faktycznych w rozumieniu ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2024 r. poz. 421 i 858) albo pełnoletniego ucznia albo na wniosek innej osoby za zgodą rodziców dziecka lub ucznia, opiekunów prawnych, rodziców zastępczych, osób prowadzących rodzinny dom dziecka, opiekunów faktycznych w rozumieniu ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci albo pełnoletniego ucznia, złożony w terminie określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, na terenie której wnioskodawca poniósł szkodę w wyniku powodzi, albo gminy sąsiadującej, na terenie której przebywa w wyniku przeprowadzenia ewakuacji albo konieczności opuszczenia zagrożonego miejsca zamieszkania.
Dalsze szczegóły reguluje Specustawa.
- Dodatkowy zasiłek opiekuńczy (art. 5e Specustawy dodany przez art. 1 pkt 3 Nowelizacji)
Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje:
- W przypadku zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły lub innej placówki, do których uczęszcza dziecko, albo niemożności sprawowania opieki przez nianię lub dziennego opiekuna na terenie gmin wskazanych w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 z powodu powodzi, ubezpieczonemu zwolnionemu od wykonywania pracy z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem legitymującym się orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności do ukończenia 18 lat albo dzieckiem z orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczeniem o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
- W przypadku zamknięcia szkoły, specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, specjalnego ośrodka wychowawczego, młodzieżowego ośrodka socjoterapii, ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, ośrodka wsparcia, warsztatu terapii zajęciowej lub innej placówki pobytu dziennego o podobnym charakterze na terenie gmin wskazanych w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2, do których uczęszcza dorosła osoba niepełnosprawna lub zagrożona niedostosowaniem społecznym, z powodu powodzi, ubezpieczonemu zwolnionemu od wykonywania pracy z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad dorosłą osobą niepełnosprawną lub zagrożoną niedostosowaniem społecznym.
- W przypadku zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły lub innej placówki, do których uczęszcza dziecko, albo niemożności sprawowania opieki przez nianię lub dziennego opiekuna z powodu powodzi na terenie gmin wskazanych w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2, ubezpieczonemu zwolnionemu od wykonywania pracy z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2780).
Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje przez okres zamknięcia z powodu powodzi ww. placówek lub przez okres niemożności sprawowania opieki z powodu powodzi przez nianię lub dziennego opiekuna, jeżeli dziecko albo dorosła osoba niepełnosprawna lub zagrożona niedostosowaniem społecznym nie uczęszcza do innej placówki.
- Zasiłki – zwolnienie z PIT
Art. 30 ust. 1 pkt 1) lit. a) Specustawy
Zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) poszkodowanego otrzymane na usuwanie skutków powodzi z tytułu nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.
- Świadczenie interwencyjne (art. 22a Specustawy dodany przez art. 1 pkt 15 Nowelizacji)
Poszkodowanemu w wyniku wystąpienia powodzi będącemu przedsiębiorcą w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, który prowadził działalność gospodarczą na dzień wydania Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 r. w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie, może być w związku z tą powodzią przyznane jednorazowo świadczenie interwencyjne na wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej, zwane dalej „świadczeniem interwencyjnym”.
Świadczenie interwencyjne może być przyznane wyłącznie przedsiębiorcy, który:
- poniósł szkodę polegającą na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu, bezpośrednio w wyniku powodzi, składników materialnych przedsiębiorstwa niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności gospodarczej oraz
- zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego, oraz
- zobowiąże się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez okres 6 miesięcy od dnia wydania rozporządzenia, o którym mowa w art. 1 ust. 2.
Przez utrzymanie poziomu zatrudnienia rozumie się utrzymanie liczby ubezpieczonych zgłoszonych do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych oraz wyłącznie ubezpieczenia zdrowotnego.
- Nieoprocentowane pożyczki z FGŚP (art. 23 Specustawy)
W przypadku braku środków na wypłatę pracownikom wynagrodzenia przysługującego za:
- czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy w przypadku, o którym mowa w art. 8,
- czas niewykonywania pracy, jeżeli pracownik był gotów do jej wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, które zostały bezpośrednio spowodowane powodzią,
- wykonaną pracę, polegającą na ochronie zakładu pracy przed powodzią lub na usuwaniu skutków powodzi, mającą na celu utrzymanie lub przywrócenie prowadzenia przez pracodawcę działalności gospodarczej
– pracodawca, który na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej lub istotnie ograniczył jej prowadzenie, może złożyć do właściwego marszałka województwa wniosek o udzielenie nieoprocentowanej pożyczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
- Umorzenie pożyczki (art. 23 ust. 6 Specustawy)
Pracodawca może ubiegać się po dniu 31 grudnia roku następującego po roku wystąpienia powodzi o umorzenie pożyczki w całości lub w części na wniosek złożony do marszałka województwa. Pożyczka może zostać umorzona przez ministra właściwego do spraw pracy będącego dysponentem Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, zwanego dalej „dysponentem Funduszu”, jeżeli:
- pracodawca wykaże, że na skutek powodzi nastąpiło u niego pogorszenie warunków prowadzenia działalności gospodarczej, a w szczególności:
a) spadek obrotów gospodarczych, rozumianych jako sprzedaż lub zmniejszenie zamówień na usługi lub dostawy wytwarzanych towarów, w ciągu kolejnych 6 miesięcy w okresie od dnia otrzymania pożyczki do dnia złożenia wniosku o umorzenie w porównaniu z analogicznymi kolejnymi miesiącami w ciągu ostatnich dwóch lat lub
b) straty w środkach trwałych, które ograniczyły możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w porównaniu z okresem sprzed powodzi;
- w postępowaniu egzekucyjnym stwierdzono, że przedsiębiorca, który pobrał pożyczkę, nie posiada majątku, z którego można dochodzić należności;
- zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie odzyska się kwoty spłaty pożyczki przewyższającej wydatki egzekucyjne.
Dalsze szczegóły dot. pożyczki określa Specustawa.
- Zwolnienie z PIT
Art. 30 ust. 1 pkt 3) Specustawy
Zwalnia się od podatku dochodowego przychody otrzymane na podstawie art. 23.
- Wsparcie poszkodowanych w zakresie spłaty kredytów mieszkaniowych (art. 26a Specustawy dodany przez art. 1 pkt 19) Nowelizacji)
Poszkodowanemu:
- będącemu kredytobiorcą w rozumieniu ustawy z dnia 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1385), zwanej dalej „ustawą o wsparciu kredytobiorców”, oraz
- którego dom jednorodzinny lub lokal mieszkalny, których dotyczy kredyt mieszkaniowy w rozumieniu ustawy o wsparciu kredytobiorców, zostały uszkodzone lub zniszczone na skutek powodzi, oraz który utracił, chociażby czasowo, możliwość korzystania z tego domu lub jego części lub tego lokalu albo
- który całkowicie utracił źródło dochodu w wyniku powodzi oraz był zatrudniony lub prowadził działalność gospodarczą na obszarze gminy lub miejscowości wskazanej w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2
– może zostać udzielone, na jego wniosek, wsparcie finansowe, z tym że do tego wsparcia przepisów art. 3 ust. 1 i art. 4 ustawy o wsparciu kredytobiorców nie stosuje się.
Wsparcie polega na przekazywaniu kredytodawcy przez Bank Gospodarstwa Krajowego z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców kwoty środków pieniężnych z przeznaczeniem na spłatę zobowiązań kredytobiorcy z tytułu kredytu mieszkaniowego, przez okres 12 miesięcy w przypadku kredytobiorcy, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, albo przez okres 3 miesięcy w przypadku kredytobiorcy, o którym mowa w ust. 1 pkt 3.
- Zwolnienie z PIT
Art. 30 ust. 1 pkt 4) Specustawy
Zwalnia się od podatku dochodowego dochody kredytobiorców z tytułu otrzymanego wsparcia finansowego, o którym mowa w art. 26a ust. 1.
- Pożyczki dla przedsiębiorców (art. 41 Specustawy)
Przedsiębiorcy, o których mowa w art. 1 ust. 3, mogą ubiegać się o udzielenie pożyczki na usuwanie szkód w rzeczowych aktywach trwałych lub obrotowych powstałych w wyniku powodzi w miejscu faktycznego wykonywania działalności gospodarczej; przedsiębiorca może przeznaczyć pożyczkę także na usuwanie szkód w środkach trwałych oddanych mu do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.
Pożyczka może być przeznaczona także na remont lub przystosowanie do prowadzenia działalności gospodarczej innego lokalu lub budynku, w sytuacji, gdy usuwanie szkód w dotychczasowym miejscu jej prowadzenia wiązałoby się ze zwiększonym ryzykiem powtórnego zniszczenia przez powódź w przyszłości.
O udzielenie pożyczki ubiegać się może przedsiębiorca, który w czasie wystąpienia powodzi:
1) wykonywał działalność gospodarczą na obszarze gmin lub miejscowości określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2;
2) zatrudniał nie więcej niż 50 pracowników.
O udzielenie pożyczki ubiegać się może również przedsiębiorca, który zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej.
- Umorzenie pożyczki (art. 47 Specustawy)
Pożyczka wykorzystana i rozliczona zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 46, podlega umorzeniu z dniem złożenia do funduszu pożyczkowego rozliczenia, o którym mowa w art. 46 ust. 1.
- Zwolnienie pożyczki z opodatkowania (art. 57 Specustawy)
Zwalnia się od podatku dochodowego:
1) kwoty pożyczek umorzonych zgodnie z art. 47 ust. 1-3;
2) dotacje, o których mowa w art. 42 ust. 2, otrzymane przez fundusze pożyczkowe.
Do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, przepisy art. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje się odpowiednio.
IV. ODSZKODOWANIA – USTAWA O PIT I USTAWA O CIT
OSOBY FIZYCZNE
Odszkodowania za mienie zniszczone w powodzi są wolne od podatku dochodowego w przypadku osób fizycznych.
PRZEDSIĘBIORCY
Jednakże dla przedsiębiorcy otrzymane od firmy ubezpieczeniowej odszkodowanie stanowi przychód z działalności gospodarczej. Wyjątek w tym zakresie stanowi zwolnienie dotyczące odszkodowań za szkody w środku trwałym (z wyłączeniem samochodu osobowego), w części wydatkowanej na remont albo na zakup (lub na wytworzenie) nowego środka trwałego.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są również otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej. W przypadku odszkodowań za straty w środkach obrotowych przychód powstaje w dacie jego otrzymania zgodnie z art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zwolnienie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 54a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wolne od podatku dochodowego są odszkodowania za szkody w środku trwałym, z wyłączeniem samochodu osobowego, w części wydatkowanej w roku podatkowym lub w roku bezpośrednio po nim następującym na remont tego środka trwałego albo na zakup lub na wytworzenie we własnym zakresie środka trwałego zaliczonego zgodnie z Klasyfikacją do tego samego rodzaju co środek trwały, z którym związana była taka szkoda, przy czym przepis art. 16 ust. 1 pkt 48 stosuje się odpowiednio;
- Jeżeli przedsiębiorca zdecyduje się na zakup (lub wytworzenie) nowego środka trwałego, to taki składnik majątku musi być zaliczany do tego samego rodzaju Klasyfikacji Środków Trwałych, co ten zniszczony.
- Warunkiem jest też wykorzystanie otrzymanych pieniędzy w określonym terminie, tj. w danym roku podatkowym lub bezpośrednio po nim następującym.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 654),
- Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776),
- Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 września 2024 r. w sprawie przedłużenia niektórych terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego w związku z powodzią we wrześniu 2024 r. (Dz. U. poz. 1390).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 r. w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz. U. poz. 1371),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1849 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 września 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1434).
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 września 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. poz. 1433).
V. OBNIŻONA STAWKA 0% VAT
towary dostarczane i usługi świadczone bez wynagrodzenia związane z pomocą poszkodowanym
Od dnia 18 września 2024 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 września 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 1381), wprowadzające stawkę VAT 0% na towary dostarczane i usługi świadczone bez wynagrodzenia związane z pomocą poszkodowanym.
Przypominamy, że stawka 0% ma zastosowanie w 2 okresach:
1. od 12 września 2024 r. do dnia wejścia w życie rozporządzenia;
2. od wejścia w życie rozporządzenia do 31 grudnia 2024 r.
o ile zostaną spełnione określone niżej warunki.
Obniżona stawka 0% VAT ma zastosowanie:
1. w przypadku nieodpłatnych dostaw towarów i nieodpłatnego świadczenia usług, które co do zasady uznawane są za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów i świadczenie usług (art. 7 ust. 2 pkt 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT – czyli np. do tych towarów, od których przysługiwało prawo do odliczenia VAT).
2. do opisanych wyżej nieodpłatnych dostaw towarów oraz nieodpłatnych usług na:
2.1. cele związane z pomocą osobom poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r.
2.2. rzecz ściśle określonych odbiorców:
a) organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie;
b) jednostek samorządu terytorialnego (gmina, powiat, województwo – reprezentant tego podmiotu);
c) podmiotów leczniczych w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 799);
d) Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.
3. pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy pomiędzy podatnikiem dostarczającym ww. towary lub świadczącym ww. usługi oraz ww. podmiotem wymienionym w pkt. 2.2. a) – d), z której wynikać będzie, że dostarczane towary lub świadczone usługi będą wykorzystane na cele związane z pomocą osobom poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r.
Warunek zawarcia pisemnej umowy będzie spełniony dla dostaw towarów i usług poprzedzających wejście w życie rozporządzenia, o ile podatnik i określony rozporządzeniem podmiot, na rzecz którego dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, potwierdzą na piśmie dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi na cele związane z pomocą osobom poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r.
darowizny materiałów budowlanych
W dniu 24 września 2024 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 września 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 1399), którym wprowadzony został zerowy VAT do nieodpłatnych dostaw materiałów budowlanych na rzecz poszkodowanych w wyniku intensywnych opadów atmosferycznych i powodzi, które miały miejsce we wrześniu 2024 r.
Obniżona stawka 0% VAT może być stosowana do nieodpłatnych dostaw towarów tzw. zrównanych ze sprzedażą opodatkowaną, na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, których przedmiotem są materiały budowlane, dokonywanej wyłącznie na rzecz ściśle określonych podmiotów, tj.:
1) osób fizycznych,
2) podmiotów prowadzących działalność edukacyjną, kulturalną, w zakresie ochrony zdrowia, opieki społecznej, opieki nad dziećmi, młodzieżą oraz osobami w podeszłym wieku, jak również w zakresie zbiorowego zakwaterowania uczniów i studentów
– posiadających prawo dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane:
a) w której w wyniku działania intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r., powstała szkoda, i
b) która jest położona na terenie gminy określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2024 r. poz. 654).
UWAGA!
Zastosowanie ww. preferencji jest możliwe pod następującymi warunkami:
1) zawarcie pisemnej umowy darowizny pomiędzy podatnikiem dokonującym dostawy materiałów budowlanych oraz osobą/podmiotem, na rzecz którego dostawa jest dokonywana,
2) posiadanie przez podatnika dokonującego dostawy towarów:
a) poświadczonej, za zgodność z oryginałem, przez pracownika socjalnego przeprowadzającego wywiad, kopii części VII, sporządzonej z pominięciem lit. A poz. 7-9 oraz lit. D, kwestionariusza rodzinnego wywiadu środowiskowego sporządzonego według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz. U. poz. 893), z której wynika, że osoba, o której mowa w ust. 1 pkt 1, poniosła szkodę w nieruchomości,
b) zaświadczenia wydanego przez właściwego wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, z którego wynika, że podmiot, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, poniósł szkodę w nieruchomości, w której prowadzi działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 2.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 września 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1381).
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 września 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1399).